حضرت علی بن موسی الرضا (ع) بنیانگذار مکاتب دینی ایران
استادسیدعلی اصغرموسوی

تاسیس مکتب شعر دینی ایران

-------------------------------
جمعه 6 شهریور 1394 09:28

 شماره خبر : 3349849

موسوی در گفت‌وگو با ایکنا عنوان کرد:

تاسیس مکتب شعر دینی ایران توسط امام رضا(ع)
عقلانیت و توحیدگرایی؛ دو ویژگی ادبیات آئینی

%d8%aa%d8%a7%d8%b3%db%8c%d8%b3-%d9%85%da%a9%d8%aa%d8%a8-%d8%b4%d8%b9%d8%b1-%d8%af%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%a7%db%8c%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b7-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85-%d8%b1%d8%b6%d8%a7(%d8%b9)-%d8%b9%d9%82%d9%84%d8%a7%d9%86%db%8c%d8%aa-%d9%88-%d8%aa%d9%88%d8%ad%db%8c%d8%af%da%af%d8%b1%d8%a7%db%8c%db%8c%d8%9b-%d8%af%d9%88-%d9%88%db%8c%da%98%da%af%db%8c-%d8%a7%d8%af%d8%a8%db%8c%d8%a7%d8%aa-%d8%a2%d8%a6%db%8c%d9%86%db%8c

گروه ادب: شاعر و نظریه‌پرداز ادبیات دینی کشورمان با بیان اینکه عقلانیت و توحیدگرایی
دو ویژگی اصلی ادبیات دینی است، گفت: سفر امام رضا(ع) به ایران در رونق ادبیات دینی
و تاسیس مکتب شعر آئینی نقش موثری داشته است.

سیدعلی‌اصغر موسوی، شاعر و نظریه‌پرداز ادبیات دینی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) 
با بیان اینکه سفر امام رضا(ع) به ایران در رونق ادبیات دینی و تاسیس مکتب شعر دینی نقش موثری داشته است، عنوان کرد:
تغییرات تمدنی و تاریخی در ایجاد مدنیت دینی یا سکولار و ایجاد مکتب ادبی موثر است.
به عبارت دیگر با ایجاد تحولات بزرگ تمدنی و تاریخی، کیفیت فرهنگ بالا می‌رود و مکتب ادبی ایجاد می‌شود.
موسوی با اشاره به اینکه  پس از دوره ساسانی، ایرانیان با تمدن اسلامی آشنا شدند
و آن را به خاور دور نیز منتقل کردند، افزود: در حقیقت تمدن اسلامی باعث باروری فرهنگ ادبی ایران شده
و اگر امام رضا(ع) به ایران نمی‌آمدند،
شاهد رونق ادبیات در خراسان نبودیم؛ چراکه قبل از ورود ایشان به خراسان
خبری از سلسله عرفا و علما و بزرگان ادب و دین در آنجا نبود.
این شاعر گفت: حکیم ابونصر فارابی سال 260 هجری قمری در خراسان(طرخان) به دنیا آمد که حضور وی در حلب،
فلسفه اسلامی را در دمشق گسترش داد، ابوعلی سینا نیز سال 359 در بخارا به دنیا آمد
و رودکی شاعر بزرگ فارسی نیز متولد 244 هجری قمری بود.
این نظریه‌پرداز ادبیات دینی افزود: مسلماً منشأ "تمدن خراسان "بزرگ ،مغولان دور از فرهنگ و تمدن نبوده‌اند،
همچنین سامانیان که مثل پادشاهان متعدد آن عصر،حکومت ملوک‌الطوایفی داشته‌اند ؛
نمی‌توانسته‌اند مبدأ چنین تمدن بزرگی باشندکه در قرن چهارم و پنجم به اوج خود درجهان رسید.
وی با اشاره به ورود امام رضا(ع) به خراسان در سال 195 شمسی (200 هجری قمری) گفت:
امام رضا(ع) از اهواز، یزد و سرخس عبور کرده و وارد مرو شدند. از جمله شعرایی که در آن زمان در مرو حضور پیدا کردند،
می‌توان به دعبل خزاعی و ابراهیم بن عباس صولی،
شاعر شیعی اشاره کرد و حضور دعبل در مرو باعث رونق ادبیات شیعی درایران شد.
موسوی ادامه داد: یکی از ره‌آوردهای سفر امام رضا(ع) به ایران ایجاد مکتب علمی از طریق مناظره‌های امام رضا(ع)
با علمای دین‌های مختلف بود. از سوی دیگر می‌توان به حدیث "سلسله‌الذهب" اشاره کرد
که نگاه و منش امام رضا(ع) را درتوجه به" توحید و ولایت" مشخص می‌کند.
این شاعر، به شاعران مطرح سبک خراسانی اشاره کرد و گفت: کسایی مروزی که ازشاعران شیعه اثنی عشری بود،
سال 341 هجری در مرو به دنیا آمد. همچنین رودکی، شاعر بزرگ خراسان پس از ورود امام رضا(ع) به این خطه به دنیا آمده است.
ابونصر اسدی طوسی (شیخ الطایفه) شاعر شیعی است که سال 390 هجری به دنیا آمده و
حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز سال 319 هجری شمسی در طوس به دنیا آمده است.
از شاعران مطرح شیعی سبک خراسانی می‌توان به کسایی، ابوالفتح بندار ابن ابونصر رازی، غضائری رازی،
ناصر خسرو و سنایی یاد کرد.
ترویج خردورزی و اخلاق ناب در مکتب شعر دینی
این نظریه‌پرداز ادبیات دینی به بیان ویژگی‌های مکتب شعر دینی پرداخت و افزود:
عقلانیت و توحیدگرایی دو ویژگی اصلی ادبیات دینی است.
در شعر دینی نشانه‌های پیروی از قرآن و عترت مشهود است. همچنین از ویژگی‌های مکتب شعر دینی
می‌توان به ترویج خردورزی و اخلاق ناب در ادبیات فارسی تا عصر امروز اشاره کرد.
وی گفت: شاعران بزرگ فارسی از جمله سعدی وحافظ گرفته تا پروین اعتصامی، بهار و شهریار و ...
که در مسیر قرآن و عترت شعرسرایی کرده‌اند، همه در دایره "مکتب شعر دینی "قرار دارند.
موسوی با بیان اینکه شعر دینی، الهی و عرفانی است، افزود: توجه به رسالت شعر به عنوان رسانه‌ حکمت و معرفت
از ویژگی‌های مکتب شعر دینی است که آن را در راستای ظلم‌ستیزی، حمایت از مظلوم، رعایت حقوق دیگران و ...
به اخلاق و حکمت و معرفت  گرایش می‌دهد.
این شاعر همچنین گفت: در شعر دینی البته به تخیل، فرم و ساختار توجه می‌شود،
ولی بیشتر مفاهیم شعری و محتوای شعر مورد نظر است.
این نظریه‌پرداز ادبیات دینی ،"توهم و تخیل "را دو بیماری وارداتی شاعران امروز عنوان کرد
و افزود: شعر دینی به "عقلانیت و حس" توجه دارد و حتی در مدیحه‌سرایی نیز جان مایه اصلی مدح "عقل "است
و از تخیل به عنوان ابزار هویت‌بخشی استفاده می‌شود.

کمک شعر به رونق دین 
وی تصریح کرد: در فرمایش امام رضا(ع) به«کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی، 
بشرطها و شروطها و انا من شروطها » اشاره شده که اگر "ولایت" پس از "توحید "نیاید دین کامل نیست.

موسوی همچنین به تاکید مقام معظم رهبری بر توجه به "حکمت در شعر" اشاره کرد و
گفت: توجه به شعر دینی و معرفت‌شناسی دینی مورد تاکید بسیار مقام معظم رهبری است
و ایشان بر لزوم توجه به حقایق علمی و حکمی در شعر تاکید دارند.

این شاعر تصریح کرد: یکی از دلایل توجه مقام معظم رهبری به شعر ،این است که "شعر "برترین هنرهاست
و به رونق دین نیز همیشه کمک می‌کند.
http://www.iqna.ir/fa/News/3349849


 کلمات کلیدی این مطلب :  تاسیس مکتب شعر دینی ایران ، امام رضا(ع) ، عقلانیت و حکمت درشعر دینی ، مصاحبه سیدعلی اصغرموسوی ، ایکنا ،

[ شنبه ٧ شهریور ،۱۳٩٤ ] [ ۳:۳۱ ‎ب.ظ ] [ مدیریت وبگاه های استادسیدعلی اصغرموسوی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

.Persian Iraniani muslem_ shia _ poet & Researcher of Religious Literature seyed.Ali Asghar.Mousavi استادسید علی اصغر موسوی متولد 2/3/1345 در خرقان ساوه. شاعر نویسنده و پژوهشگر ادبیات دینی بانزدیک به سه دهه فعالیت ادبی دارای تالیفات متعدد و مقالات ادبی در زمینه شعر و ادب شیعی. ایشان از شاعران بلند آوازه شهر مقدس قم و از اساتید شعر دینی به شمار می آیند. همچنین نظریه پرداز مکتب شعر دینی و منتقد آثار ادبی شیعی بخصوص شیعه امامیه. انجمن پژوهشگران ادبیات دینی گهگاه در منزل ایشان در شهر قم برگزار می شود و اهالی محدود انجمن که اغلب از اساتید دانشگاه و دانشجویان ادبیات فارسی هستند ازپژوهش ها .نقدها. و نظریات ایشان در زمینه مکتب شعر دینی و ادبیات شیعی استفاده می کنند. ایشان شخصی مستقل در عقیده و مرام هستند؛ عضو یاحقوق بگیرجایی نبوده و تعلق خاطری به هیچ انجمن دولتی ، گروه یا سازمان و نهاد نداشته و ندارند. تالیفات: 1- آرایه های اخلاقی در متون دینی و ادب پارسی - دفتر عقل قم- مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما -1387 2- ازنیایش تا ملکوت - ترجه دعا های اوقات - مرکز پژوهش اسلامی صدا و سیما 1388 3 - حج حقیقت جاودانه - مرکز پژوهش صدا و سیما 1391 4 - حضرت فاطمه الگوی بی بدیل - در دست تگردآوری 5- کلیات آثار شعری به نام الفبای تنهایی 700 صفحه بلاتکلیف در معاونت فرهنگی وزارت ....به دلیل عدم توافق صاحب اثربرای چاپ. و بی شمار متون نثر و مقالات و نقدهای ادبی با گرایش دینی که سرگردان و به نام دیگران در فضای وب است ..... ------------------------------- تلفن تماس: 09192946764
لینک دوستان
پيوندهای روزانه
موضوعات وب
صفحات اختصاصی
<
امکانات وب